fbpx

13 oktober 2020 | Social Media Adverteren

In zekere zin! Het aantal weergaven van stories ligt relatief hoger dan berichten op de tijdlijn. De Social Media Apps doen er alles aan om ons te sturen naar stories. Bij het openen van de App worden we gestimuleerd door een gekleurde cirkel om een nieuwe story te bekijken. ‘Dat scrollen op de tijdlijn kan wel even wachten!’ 

Adverteren via de stories is daarom zeer effectief om de doelgroep te benaderen. Maar met welke doelstelling adverteer je in de story-functie? En hoe richt je een advertentie voor stories in? Kortom; hoe maak je van jouw stories-advertenties een succesvolle campagne?

Stories-advertenties

Stories zijn foto’s en video’s die 24 uur in het profiel van een Social Media gebruiker blijven staan. Als gebruiker van Social Media hebben we allemaal de optie om een update te plaatsen in de story-functie. Aan stories zijn tegenwoordig ook korte advertentiefragmenten gekoppeld.

‘Stel; zit je net te kijken hoe je vriend z’n record hardlopen verbreekt, verschijnt er spontaan een advertentie tussen zijn verhaal. Vind je dit niet irritant?!’

Stories-advertenties zijn er om te verbinden

Om te zorgen dat de doelgroep je advertenties in story bekijkt, adverteer je vanuit het principe om de betrokkenheid te verhogen. Je advertentie is een suggestie voor de gebruiker. Zie het als ‘YouTube’ die suggereert dat een volgende video interessant voor je is en aansluit op bepaalde interesses.

Het is belangrijk om de content in je stories-advertenties te laten verbinden met de doelgroep. Denk aan de interactieve functies van een story. Zometeen vertel ik je hoe jij een advertentie in stories kunt gaan opmaken. Eerst nog even een kort overzicht van de voordelen om te adverteren in stories:

  • Stories staan bovenaan in de App;
  • Stories stimuleren het onderbewuste brein om deze eerst te openen;
  • Schermvullende content, geen afleiding maar verbinding;
  • Ideaal om de engagement te verhogen;
  • Stories komen terug in en worden uitgelicht tussen de tijdlijn.

Gerelateerde video: video slim adverteren in Instagram Stories

Maak je advertenties in stories effectief

Mijn korte video over stories vertelt je meer over de richtlijnen van jouw advertentie in de story functie.

Waar gebruik je stories-advertenties precies voor? (merkbewustzijn)
Stories worden voornamelijk ingezet om te verbinden met de doelgroep. Het draagt bij aan de relatie tussen de organisatie en de doelgroep. Het gaat om het begrip awareness; waarbij de gebruiker denkt ‘Hé! Dit is interessant, ik blijf nog even kijken…’ Het is daarin niet de bedoeling om stories op een agressieve wijze in te zetten. De advertenties in stories zijn er in eerste instantie om het merkbewustzijn te vergroten. Kies daarom voor spontane content. Geef bijvoorbeeld een impressie of korte introductie van je organisatie. Je verwijst in je advertentie vervolgens naar je dienst of product door een ‘Call to Action’ te te voegen.

Met welke advertentiedoelstellingen adverteer ik in stories?
Als je bekend bent met het adverteren op Social Media, dan weet je dat deze advertenties centraal worden opgebouwd in de advertentiemanager van Facebook. Omdat advertenties in stories zéér effectief zijn voor het vergroten van het merkbewustzijn, is het natuurlijk belangrijk om te adverteren met de juiste doelstelling. Hieronder vind je een kleine selectie waarmee je stories kunt promoten. Wat is het doel van jouw campagne?

  • Bereik
  • Videoweergaven
  • Conversies naar webpagina
  • Leads of verkeer

Lees ook: ‘advertentiebudget looptijdbudget of budget per dag?’

Wil je meer weten over het adverteren op social media? Voeg mij toe aan je netwerk!