fbpx

Adverteren op social media.

Direct op de radar bij je doelgroep!

Het kan bijna niet missen of je bent wel eens een advertentie tegengekomen op Facebook, Instagram of LinkedIn. De meeste advertenties zijn relevant en dan ligt de verleiding al snel op de loer. Bij jou ook? En als je ze voorbij ziet komen, vraag jij jezelf dan ook wel eens af: hoe werkt dit nu allemaal precies? Dat begrijp ik en ik vertel je er heel graag meer over!

De voordelen van adverteren op social media zijn namelijk eindeloos. Het is ook voor jouw onderneming om een effectieve manier om zichtbaar te zijn bij je doelgroep.

adverteren op social media

Social media adverteren.

Aanbod en relevantie voor de doelgroep

Adverteren op social media werkt dynamisch. Zo kun je visuele content aanvullen met ‘platte teksten’ in de advertenties en kunnen we met behulp van de advertentie-tools oneindig combineren en testen. Zo haak je continu in op het gedrag van je doelgroep.

Maar je concurrenten zijn waarschijnlijk ook aanwezig op social media. De kracht van effectief adverteren zit hem daarom met name in het aanbod en de doorvertaling ervan: je moet relevant zijn én blijven. Probeer je content dus altijd zo goed mogelijk af te stemmen op de gebruiker. Dan val je namelijk écht op bij jouw klanten, waardoor de kans op conversie aanzienlijk groter wordt.

Ontdek meer over social media adverteren

Veelgestelde vragen

Welke advertentiedoelstellingen kan ik gebruiken?

Waar zet jij jouw volgende Social Media Advertentie voor in? Bepaal je doelstelling aan de hand van welke resultaten jij wilt behalen met Social Media Adverteren. Er is een scala aan mogelijkheden:

  • Je merkbekendheid vergroten en werken aan het merkbewustzijn;
  • De doelgroep bereiken met een boodschap (zoveel mogelijk bereik);
  • Verkeer naar je website stimuleren;
  • Verkopen stimuleren (conversie);
  • Betrokkenheid vergroten en reactie stimuleren.

Advertentiedoelstellingen vertellen jou onder meer hoe jij je advertentie dient in te richten voor de doelgroep.

Hoe bepaal ik mijn doelgroep op social media?

Het definiëren van de doelgroep doe je op basis van onder meer de onderstaande kenmerken. Bepaal wel eerst je advertentiedoelstellingen; om vervolgens de doelgroep in kaart te brengen. Denk aan interesses en gedrag op Social Media, leeftijd, geslacht, opleidingsgegevens, locatie of taal. Deze opties bieden de mogelijkheid om doelgericht te adverteren.

Zijn de kosten voor het adverteren op social media hoog?

Het adverteren op Social Media is relatief goedkoop. Je kunt in elk geval je budget afbakenen. Vooraf stel je eenvoudig een looptijd in voor jouw advertentie. Met de Facebook Ad Manager heb je zelf de controle over verschillende aspecten. Zo bepaal je zelf hoeveel jij daadwerkelijk uitgeeft aan een advertentie. We gebruiken dit budget om vervolgens je advertentie te optimaliseren.

Remarketing via social media, hoe werkt dat precies?

Bezoekers op je website bijvoorbeeld; je kunt ze dankzij Social Media eenvoudig opnieuw activeren om een actie te verrichten. Dit doe je bijvoorbeeld met ‘Dynamische content.’ Dit is content dat is afgestemd op het gedrag in het verleden.

Social Media Adverteren is dus een efficiënte manier om relatief goedkoop de doelgroep opnieuw te benaderen met doelgerichte advertenties.

Waar worden mijn advertenties vertoond?

Het klopt inderdaad dat er op Social Media verschillende plaatsingen zijn voor jouw advertentie. Je kunt advertentiematerialen eenvoudig naast elkaar leggen in een A/B test. Met de doelstelling om te testen op plaatsingen, leren we waar een advertentie de meeste resultaten behaald. Resultaten welke zijn gebaseerd op jouw doelstellingen.

Is A/B testen een pré?

Met een A/B test split je jouw campagnebudget. Je adverteert vanuit één campagne en de test adverteert vanuit deze campagne doelstellingen. Het is tactisch om – zodra je een eerste advertentie plaatst – te starten met een A/B campagne. Met de winnaar uit de test kunnen we een nieuwe advertentie maken en eventueel opschalen. Een testcampagne heeft de volgende kenmerken:

  • Testen op doelgroep-segmentatie
  • Advertentiemateriaal (communicatie in uitingen)
  • Weergave optimalisatie
  • Of de plaatsingen van de advertentie

Ook adverteren op social media?

Praat met een Facebook specialist

Jordy van der Veen